Alle projecten

Keuken zoekt bio

Het project wil het aanbod bio in grootkeukens doen groeien door stapsgewijze aanpak in de keten met overleg tussen grootkeukens en hun leveranciers. 

Afbeelding
ZOBIO
Wat?:

Samenwerking in de keten om aandeel bio in de foodservice te vergroten

Looptijd?:

december 2024 - december 2026

Financiering:

Agentschap Landbouw en Zeevisserij

Met het project 'Keuken zoekt bio' willen we bijdragen aan de doelstellingen van het strategisch plan bio. Concreet zetten we in op betere toegang tot en een grote afzet van lokale bioproducten via (overheids)grootkeukens.

Doel van het project

Het hoofddoel is het verhogen van de afzet voor lokale bioboeren en -verwerkers door het bio-aanbod in grootkeukens uit te breiden. Dit doen we door in te zetten op samenwerking, kennisdeling en praktische ondersteuning.

De subdoelstellingen zijn:

  • Toegankelijker maken van (lokaal) bio-aanbod voor cateraars en aankopers van overheden via hun gangbare leveranciers.
  • Knelpunten op vlak van beschikbaarheid en continuïteit van het aanbod aan bioproducten wegwerken door een betere samenwerking in de keten (producenten, producentenorganisaties, groothandel en foodservice)
  • Kennis over en acceptatie van bio verhogen bij aankopers en keukenteams van (overheids)grootkeukens.

Activiteiten

Het project is onderverdeeld in verschillende activiteiten en werkpakketen:

  • Overleg met bioproducenten en hun organisaties over een geschikt aanbod voor grootkeukens.
  • Gesprekken met groothandels om het huidige bio-aanbod in kaart te brengen en te kijken naar uitbreidingsmogelijkheden.
  • Afstemming met grootkeukens over hun engagement en noden, inclusief begeleiding bij receptaanpassingen en menuplanning.
  • Sensibilisering en informatie voor keukenteams over bioproducten en hun toepassingen.
  • Begeleiding op maat voor keukens die actief meer bio willen integreren.
  • Oprichting van een lerend netwerk van chefs uit deelnemende of geïnteresseerde keukens.
  • Ondersteuning bij communicatie naar klanten: heldere boodschappen en bruikbaar materiaal.
  • Brede communicatiecampagne rond pionierskeukens: hun verhaal delen en inspireren binnen en buiten de sector.
Afbeelding
agentschap landbouw