2025: tijd voor een nieuwe communicatiestrategie bij BioForum

16 december 2024

BioForum ondersteunt de biosector op verschillende manieren: technisch advies, marktonderzoek, netwerkvorming, belangenbehartiging en communicatie. Vanaf 2025 veranderen we onze huidige werking met een nieuwe communicatiestrategie.

Tijd voor reflectie

Het nieuwe vijfjarenplan (2024-2029) gaf BioForum de ruimte voor reflectie. In het verleden ontving onze organisatie middelen van de Vlaamse overheid om over de meerwaarde van biologische landbouw en voeding te communiceren richting consumenten. Dat deden we jarenlang met de slogan ‘Bio Mijn Natuur’. 

Sinds 2018 zijn onze financiële middelen voor de consumentencommunicatie van 'Bio Mijn Natuur' echter beperkt en intussen is het medialandschap sterk veranderd. Je moet rekening houden met algoritmes, SEO’s, clickbait. De online concurrentie zit niet stil. Zichtbaarheid kopen dan maar? Dankzij de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ konden we inzetten op online advertenties, maar ook daar bleef de impact beperkt. Onze kanalen bereikten vooral de al overtuigde bioconsument en minder het nieuwe publiek. Dat, samen met het feit dat VLAM ook aan publiekscommunicatie voor bio doet onder de noemer 'Alles over bio', deed ons beslissen dat het tijd is een andere weg in te slaan met BioForum. 

Een nieuwe weg

Concreet veranderen er vanaf 2025 drie zaken:
 

  • We zetten niet meer rechtstreeks in op consumentencommunicatie met Bio Mijn Natuur. De website en nieuwsbrief verdwijnen. Ook onze Instagram-account gaat op non-actief. In de plaats daarvan ondersteunen we biobedrijven in hun eigen communicatie over bio. Daarvoor voorzien we een uitgebreide toolkit, waar bedrijven basisinformatie over bio kunnen vinden, handige publicaties, enzovoort. Ook alle productinformatie die nu op Bio Mijn Natuur te vinden is, verhuist naar de toolkit. Er komt ook een aparte vacaturepagina op BioForum.be, waar we vacatures vanuit de biosector zullen opnemen. Deze pagina wordt momenteel afgewerkt, tot zolang nemen we vacatures mee op in Vraag en Aanbod
     
  • Meer focus op bio in de media
    Om meer mensen te overtuigen van de kracht van bio, moeten we ook meer aanwezig zijn in het maatschappelijk debat en de publieke opinie. Dat kan via kranten, nieuwswebsites, tv, radio. We willen onze perswerking dus verder uitbouwen en versterken. Onze boodschap: Bio kan de wereld redden. 
     
  • Bio-ondernemers bijstaan in hun communicatienoden
    Heb je zelf bepaalde noden op het vlak van communicatie? We willen je daar graag in bijstaan. Workshops of studiedagen, op zoek naar extra info, ... samen zoeken we uit wat er nodig is om ons als sector te versterken. Je kan het ons alvast laten weten via deze enquête. 
Afbeelding
BKDWR materiaal

Ondersteuning in jouw communicatie over bio

Vanaf 2025 steunen we bedrijven in hun communicatie over biologische landbouw en voeding via B2B2C. Dit houdt in dat we de communicatiemiddelen van BioForum (content, informatie, ontwerp, e.a.) willen combineren met de naamsbekendheid en authenticiteit van een eigen biobedrijf. Individuele bedrijven bereiken hun klanten immers nog het beste. Deze doelgroep is door hun persoonlijke verbondenheid met hun boer, voedingsbedrijf of winkel ontvankelijker voor informatie over bio die vanuit die weg naar hen doorstroomt. Bovendien is ook het algoritme van online media gebaseerd op verkoop. Voor biobedrijven die hun product via sociale media willen introduceren liggen er veel meer kansen dan voor ons als organisatie. De juiste product branding in combinatie met de drie E’s (educatie, entertainment, engagement) zorgen ervoor dat ook biologische producten in de kijker kunnen komen.

Wij reiken daarvoor handige communicatiemiddelen aan. Op www.bioforum.be/toolkit vind je een zogenaamde online toolkit: die bevat brochures, publicaties, infofiches enzovoort over bio. Regelmatig zullen we er nieuwe content aan toevoegen en je daarvan op de hoogte stellen. Die kan je dan naar eigen goeddunken gebruiken op je eigen kanalen: je website, je nieuwsbrief of je social media. Verder willen we ook kijken naar jouw behoeften en vragen op communicatievlak, onder meer via netwerkmomenten, workshops en studiedagen.

Bio in de media

Door de nieuwe aanpak ontstaat er binnen onze organisatie meer ruimte voor een actievere perswerking. In het publieke debat is biologische landbouw nog vaak de underdog: het afgelopen jaar zagen we al verschillende voorbeelden van hoe bio soms op een erg ongenuanceerde manier in beeld werd gebracht op radio en tv. Ons streven is dat mediabedrijven BioForum kennen als sectororganisatie voor bio en ons ook zien als aanspreekpunt wanneer het gaat over duurzame landbouw en voeding. We zoeken ook actief een bredere verbinding met verschillende andere stakeholders. Klimaat, gezondheid, dierenwelzijn, biologische productie omvatten veel facetten met elk hun eigen nieuwswaarde. Met 'Bio kan de wereld redden' doen we alvast een aanzet. 

Bovendien willen we niet alleen reageren achteraf, maar ook proactief inzetten op het laten horen van de stem van de bio-ondernemer in het publieke debat. Bij dit laatste zoeken we ook jouw steun. Wil je persaandacht krijgen met je bedrijf? Laat het ons weten via pers@bioforum.be.

Vinger aan de pols bij VLAM

Tot slot versterken we onze banden met VLAM en willen we hen ook inhoudelijk bijstaan in de communicatie die ze over bio doen op de website allesoverbio.be. Ook bij de Bioweek zullen we vanuit onze rol als sectororganisatie nauwer betrokken zijn, allemaal met dezelfde insteek: de belangen en de stem van de biobedrijven naar buiten brengen.

Meer weten?

Heb je hierover nog vragen of opmerkingen? Neem gerust contact op met onze communicatiemedewerkers Tom, Laura en Sophie via communicatie@bioforum.be.