Volume Duitse biomarkt groeit opnieuw
BioFach, de grootste biologische vakbeurs van Europa, is achter de rug. Nieuwigheden werden gepresenteerd en experten deelden hun inzichten in de dynamische ontwikkelingen rond bio. De stemming was algemeen optimistisch. Na de crisis van het consumentenvertrouwen in 2022 en 2023 brachten verschillende Europese landen nu positieve cijfers van het afgelopen jaar. Kijk mee naar enkele highlights.
Duitsland
Gastland Duitsland surft mee op de golf van de biologische groei. Enerzijds kent de omzet er een gemiddelde groei van +5,7% (meer dan de inflatie), tot 17 miljard euro. Deze zet na een kleine inzinking in 2022 de opwaartse trend van bio terug verder. Anderzijds ziet Duitsland ook effectief een stijging in de verkochte volumes, zelfs meer dan de stijging in omzet. Al loopt dit niet voor alle verkoopkanalen en voor alle productcategorieën gelijk.
Uitgaven van consumenten voor bioproducten volgens verkoopskanaal in Duitsland, in Mrd. Euro, van 2019 tot 2024. Bron: AMI
De grote winnaars in Duitsland zijn de discounters. Zij kennen in 2024 een omzetstijging van 7,4% (goed voor 27% van de Duitse bio omzet) en een stijging in volumes van 7%. Hun sterkte zijn de biologische huismerkreferenties en een sterk toegenomen assortiment aan betaalbare prijzen, vaak in samenwerking met producentenverenigingen. Aldi Süd springt er daarbij uit als voorbeeld. Zij zijn in vijf jaar van 240 naar 550 biologische huismerkreferenties gegaan en op vele van hun bio producten prijkt het Naturland label.
De Duitse gespecialiseerde biowinkels hadden het in 2024 iets moeilijker in Duitsland. Zij groeiden ook, met 3,5%, zij het vooral de kleinere speciaalzaken. Maar de biowinkels ervaren dat consumenten nu hun gading ook vinden in de retail. Ze moeten opboksen tegen de scherpe prijzen en het gestegen aanbod daar en hebben moeite om hun eigen bio klanten te behouden en nieuwe aan te trekken en te consolideren.
Qua producten waren het vooral de biologische droge voeding (+10%) en de zuivel die zijn gegroeid in Duitsland. Niet zozeer de verse producten (+2,9%), een categorie waarvan het aanbod in 2024 erg te lijden had onder de weersomstandigheden.
Bronnen: BioLinéaires, AMI, Ecozept, Naturkost Süd, BioPress, Alnatura, BioHandel, Lebensmittelzeitung
Frankrijk
Frankrijk zit qua grootteorde in omzetgroei voor 2024 ongeveer op hetzelfde niveau als Duitsland, rond de 5,5 à 6%. De evolutie qua afzetkanalen is in Frankrijk echter tegenovergesteld aan degene die Duitsland vorig jaar doorgemaakt heeft. In Frankrijk hebben supermarkten het aanbod en aantal biologische referenties juist afgebouwd, wat in de kaart heeft gespeeld van de bio speciaalzaken en de rechtstreekse lokale verkoop. (zie ook Heropleving biologische winkels in Frankrijk | Bioforum)
In plaats van het bio label duiken in Franse supermarkten meer pseudo keurmerken op zoals ‘lokaal’, HVE (‘Haute Valeur Environnementale’),… Het gespecialiseerde netwerk is trouw gebleven aan het biolabel, AB, Demeter,etc en kon haar positie en aandeel in de biologische afzet versterken, een trend die zich wellicht in 2025 nog zal verderzetten. Er zijn iets minder biologische winkels (2697 in 2024 vs 2826 in 2023, de verwachting is dat deze daling in 2025 afneemt). De omzet per m2 steeg wel van 4887€ in 2023 naar 5520€ in 2024. De totale omzet van de Franse bio winkels in 2024 bedraagt 4 miljard euro.
Ook in de productcategorieën zien we een verschil met Duitsland. Daar waar de Duitse groei in bio zich vooral situeerde in droge voeding, zien we in Frankrijk in 2024 juist een sterke groei in verse voeding (+15%). Met name in groente en fruit nam de omzet erg toe. Het feit dat de prijzen voor biologische groenten en fruit sterk naar de gangbare prijzen toe waren gegroeid, heeft hierin een belangrijke rol gespeeld.
Bronnen: BioLinéaires, Agence Bio
Italië
Ook in Italië boeken de speciaalzaken de grootste toenames in omzet (+10%). Samen met de omzetstijging bij de supermarkten (+4,5%) wijst de situatie in Italië mee op een herstel in de Europese biologische markt. Het marktaandeel bio in Italiaanse supermarkten blijft vrij laag, onder de 3%, maar is lichtjes groeiende. De sterkste biologische groeiers zijn er de bio olijfolie (+34,5%) en eieren (+10,3%). Export stijgt maar Italië blijft voor het biologisch aanbod ook nog vrij afhankelijk van import.
Bron: Zanoli & Solfanelli, Universitá Politecnica delle Marche op Biofach 2025
Trends
Tijdens de BioFach beurs bleek op vlak van productinnovatie de 'plant based' producten vooruitgang in termen van smaakkwaliteit. Dit is een antwoord op de vraag van de consument naar biologische en plantaardige voeding die ook aangenaam is om te eten. De vindingrijkheid en innovatie van 100% recyclebare verpakkingen gaat eveneens vooruit. Tot slot wint het 'all-inclusive' of 'poly-certified' concept, dat uit de VS komt, terrein, met functionele, smakelijke voedingsmiddelen die een doordachte 'clean label' samenstelling combineren met de uitmuntendheid van grondstoffen van gecertificeerde oorsprong en bewezen voordelen op het gebied van voeding, gezondheid en milieu.
