Duitse biomarkt groeit opnieuw na een moeilijk 2022
Na een jarenlange gestage groei en zelfs sterke groei tijdens de coronaperiode, kreeg de Duitse biomarkt een terugslag in de nasleep van de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de inflatie. In 2022 daalde de verkoop van biologische voeding met 3,8%. Sinds begin van dit jaar neemt de verkoop opnieuw toe.
Volgens het Duitse marktonderzoekbureau AMI steeg de verkoop van bioproducten tussen januari en september 2023 weer met 2,8 procent. Vooral boerderijwinkels en discountwinkels merkten die groei. Tegen het einde van het jaar zal de verkoop naar verwachting weer het niveau van 2021 bereiken. De stijging is echter grotendeels een gevolg van hogere prijzen - hoewel conventioneel voedsel veel harder is getroffen door de inflatie.
In ieder geval zet de trend door naar goedkope biologische producten: de grootste stijging in de verkoop van biologische producten dit jaar werd opnieuw genoteerd door de discounters, die tussen januari en september met 8,5 procent groeiden. In totaal wordt twee derde van de biologische producten nu verkocht via grootwinkelbedrijven en discounters. In 2022 verloor de biologische speciaalhandel nog 18% omzet. Het is nog maar de vraag of de biologische speciaalhandel zijn oude aandeel terug kan winnen. Belangrijk zal zijn of discounters aan de verwachtingen van de klant kunnen voldoen. In de voorbije jaren hebben belangrijke Duitse discounters zoals Aldi en Lidl toenadering gezocht tot private biolastenboeken zoals Naturland en Bioland. Mogelijk verklaart deze samenwerking voor een deel de goede verkoopsresultaten van de Duitse discounters in het biosegment.
Duitsland heeft de grootste omzet van bioproducten van alle EU-lidstaten. Ook in de meeste andere Europese landen merken we een gelijkaardige tendens zoals in Duitsland. De verkoop van bioproducten lijkt sinds begin 2023 opnieuw aan te trekken. Frankrijk is hierbij wel een uitzondering.
Bron: Biopress