Nederlander koopt vaker en meer biologische verse voeding
Het biologisch landbouwareaal in Nederland zit nog lang niet op het niveau waar het moet zitten, zo blijkt uit recente cijfers van Eurostat
In recente cijfers van Eurostat over onder meer biologische landbouwgrond in Europa bengelt Nederland onderaan het rijtje, net als de voorbije jaren. Hun 4,5% bio landbouwareaal bedraagt weliswaar 9% meer dan het jaar ervoor en 72% meer dan in 2015, een groei die zich vooral situeert bij bestaande biologische bedrijven. Maar hiermee zitten ze nog ver weg van het Europees beoogde 25% en lopen ze fors achter op landen als Oostenrijk en Zweden. Voor zichzelf legde Nederland de lat al eerder op 15% maar ook daarvoor is er nog een lange weg af te leggen.
Reden voor de Nederlandse omroep NOS om aan te kloppen bij enkele onderzoekers. Die zagen vooral de weigerachtigheid van banken om kredieten te verstrekken aan omschakelaars enerzijds en de beperkte kennisverspreiding bij consumenten anderzijds als voornaamste struikelblokken. Daar zitten dus nog mogelijkheden tot verbetering voor versnelling van de groei.
Doet bio het dan zo slecht in Nederland? Zeker niet.
Duiken we dieper in de cijfers (GfK voor Bionext), dan zien we dat de omzet voor biologische voeding in 2023 met 42% is gestegen tegenover 2021. De toegenomen omzet is geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen voor het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,5%). De groei zit in Nederland vooral in de verse voeding (+57%) zoals groenten, fruit, zuivel en vlees (samen 72% van de omzet) en niet zozeer in de droge voeding (+14%). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland waar droge voeding wel degelijk de groeimotor is van bio.
96,7% van de Nederlanders koopt wel eens bio. In 2020 zat dit nog op 95%, nog een stapje in de goede richting dus. Ze kopen ook meer biologisch voedsel per aankoop. Het marktaandeel bio is in 2023 3,8%. Dit is, net als in België, relatief laag als je het vergelijkt met landen als Duitsland (6%) en Denemarken (12%).
De supermarkt is de favoriete plaats van de Nederlander om zijn biologische voeding te kopen (75%, een stijging van 3,4%). Voor de retail is dus een belangrijke rol weggelegd in de groei. Met name de uitbreiding van het assortiment zou helpen, zo menen heel wat Nederlandse consumenten. Ook zijn ze voorstander van bio als huismerk.
Albert Heijn en het Nederlandse Plus hebben het alvast begrepen en hebben hier al heel wat zaken rond in gang gezet. Discounters daarentegen hebben nog een weg af te leggen. Ook bij de horeca (nu nog slechts goed voor 1%), foodservices en overheidscatering zit er nog een groot groeipotentieel. Nederland is op sommige vlakken op de goede weg dus, nu alleen het gaspedaal nog wat meer indrukken.