Oostenrijkers kiezen nog meer voor biologisch
Oostenrijk kiest al jaren voor biologische landbouw en voeding. Ook in 2024 blijft dit zo. Cijfers van RollAMA laten zelfs een verdere groei in de markt zien: zowel qua volume als qua omzet bereikte de biologische markt een nieuw hoogtepunt.
Bio markt groeit verder door
Tegenover het jaar ervoor steeg het verkochte volume in Oostenrijk in 2024 met 5,5%. De groei in omzet bedroeg 3,7%. Deze onevenredigheid had te maken met een sterkere groei bij de goedkopere productcategorieën, zoals melk, en een minder sterke groei bij duurdere producten, zoals vlees.
Biologische voeding is in Oostenrijk het ganse jaar door meer mainstream geworden en staat nu voor dertien procent van alle voedselaankopen. Dit biologisch aandeel is nu al een record maar Agrarmarkt Austria (AMA) is ervan overtuigd dat dit alleen nog maar verder door zal stijgen. AMA heeft zelf ook een eigen keurmerk, waarmee ze het vertrouwen in bio proberen te vergroten.
Voor Oostenrijkers is biologische voeding een integraal onderdeel van hun eetpatroon geworden. Met name als het zuivel en vlees betreft, verkiest de consument er biologisch en dit wordt alleen maar meer zo. Melk staat op de eerste plaats met bijna 30 procent bio aandeel in de omzet. Ook naar bio yoghurt en eieren is er veel vraag, al zijn deze laatste niet voldoende beschikbaar, wat de groei van de markt beperkt. Voor vlees blijft het biologisch aandeel weliswaar relatief laag (7,6%) maar het blijft wel groeien, een teken dat de Oostenrijkse consument steeds meer belang hecht aan dierenwelzijn en ethische aspecten.
Voor aardappelen, groenten en fruit blijft de groei eveneens stabiel, mede dankzij veranderende eetgewoonten en nieuwe kookgewoonten. Er is een sterke toename van het aandeel biologisch meel en bij plantaardige alternatieve producten is de keuze voor biologisch zelfs meer en meer een vanzelfsprekendheid intussen.
Wie zijn de bio consumenten en waar kopen ze?
In totaal besteedden Oostenrijkse gezinnen in het jaar 2024 340 euro aan biologische voeding. Dit bedrag was nog nooit zo hoog. Ook het aantal keren dat er gekocht werd en de hoeveelheden kenden een nieuw hoogtepunt, met name 56 keer en 66kg biologisch voedsel op jaarbasis.
Zowel 50-plussers als jongvolwassenen tot 29 jaar kopen vaker biologisch dan gemiddeld. Ouderen willen vooral fit blijven en kiezen daarom voor bio voeding van hoge kwaliteit. Bij jongere consumenten zijn het de duurzaamheid- en dierenwelzijnsaspecten van bio die de doorslag geven. Kleine huishoudens van één of twee personen geven meer de voorkeur aan bio dan prijsgevoeligere grote gezinnen.
De verbruikers kopen vooral in de supermarkt, al blijft de verdeling van de marktaandelen tussen supermarkten en discounters stabiel. Discounters zijn goed voor iets minder dan een kwart van de omzet en ongeveer dertig procent van het volume. Promo’s zijn iets minder belangrijk geworden, met uitzondering van die op vlees. Voor vlees zijn de prijsverschillen met gangbaar nog groter dan voor andere producten, al neemt dat verschil in 2024 af.
Bron: RollAMA