Duitse biomarkt groeit opnieuw na moeilijke periode
Na de crisis van 2022 en 2023 herstelt de Duitse biohandel zich. Alnatura en Denn’s, 2 toonaangevende biologische winkelketens in Duitsland, blijven verder uitbreiden. Ook Duitse discounters richten zich steeds meer op biologische producten.
In 2022 en 2023 verkeerde de Duitse bio-handel in zwaar weer. Door de oorlog in Oekraïne en de stijgende energieprijzen daalde de koopkracht van Duitse consumenten en werden voedingsproducten flink duurder. Toch bleef de inflatie voor biovoeding 3 maal kleiner dan deze voor gangbare voeding (5% tov 13.4% en 12.4% in resp. 2022 en 2023).Hierdoor zijn bioproducten competitiever geworden.
Mede hierdoor lijkt het ergste nu achter de rug en neemt de verkoop van bioproducten opnieuw toe, zowel in omzetwaarde als in volume. Alnatura en Denn's, twee toonaangevende ketens van biologische speciaalzaken in Duitsland, blijven verder uitbreiden. Ook Duitse discounters richten zich steeds meer op biologische producten. Niet alle concepten zijn echter succesvol. Er zijn duidelijke winnaars en verliezers van de voorbije crisis. Sinds augustus 2023 is de Duitse handel in biologische producten opnieuw in een stroomversnelling geraakt. In de eerste helft van 2024 waren de groeipercentages al meer dan 5% hoger dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar en overtroffen daarmee het omzetniveau van 2019. De stemming is weer goed en de aanpassingspijnen zijn voorbij.
"Veel bio voor weinig geld"
Dennree, de Duitse distributeur met het meeste aantal bioverkooppunten, noteert een stabiele groei en blijft verder uitbreiden. In 2023 nam Tegut, een belangrijke Duitse supermarktketen, de 19 biowinkels van Basic succesvol over. Ook de winkelketen Alnatura blijft goed draaien. Wel wordt de thuisbezorgdienst stopgezet in 2025, na een onvoldoende geslaagde testperiode. In de toekomst zal Alnatura zich opnieuw concentreren op zijn 1.300 huismerkreferenties, de eigen winkels Alnatura Super Natur Märkte en zijn uitgebreide samenwerking met de gangbare distributie.
En ook zowat alle Duitse klassieke supermarkten en discounters breiden ondertussen hun bio-assortiment verder uit. Zo ontwikkelde de drogisterijketen DM een eigen bio huismerk, nadat het eerder goede ervaringen opbouwde met merkproducten van Alnatura.
De discounter Netto maakt momenteel reclame voor haar eigen biohuismerk “BioBio” met producten die het Naturland biocertificaat dragen (momenteel 120 referenties en verdere uitbreiding wordt verwacht). Het motto is “Veel bio voor weinig geld”. Het Naturland-logo én de aanbeveling van het WWF moeten helpen om het prijsgevoelige cliënteel te overtuigen.
Ook Aldi Süd zet sterk in op bioproducten. Het eigen merk “Nur Nur Natur” (vrij vertaald “Puur Natuur”) werd vorig jaar gelanceerd en telt een 50-tal referenties. Er wordt eveneens met de biovereniging Naturland samengewerkt.
In tegenstelling tot deze succesverhalen, zijn er ook tegenslagen. Zo lijkt de poging van Edeka om een eigen gespecialiseerde biowinkelketen (onder de naam Naturkind) op te zetten mislukt. Ook de “shop-in-shop” bio-formules in klassieke Edeka-winkels hebben slechts beperkt succes.
Bron: BioLineaires