Franse biologische markt stabiliseert in 2023
De Franse biomarkt blijft in 2023 min of meer stabiel, zo blijkt uit cijfers van Agence Bio, het Franse agentschap voor biologische landbouw.
De omzet voor biologische landbouw in Frankrijk is in 2023 op 12 miljard euro blijven steken. Dit betekent een stijging van 0% met 5 miljoen euro extra omzet. Daarmee blijft de markt min of meer stabiel. Dit komt onder meer doordat de prijzen van biologische voedingsproducten met 7,7% stegen en de volumes met ongeveer 7% daalden. Het marktaandeel bio in de bestedingen van de Fransen is wel gedaald, van 6% naar 5,6%.
Wie zijn de bioverbruikers in Frankrijk?
De totale voedselinflatie bedroeg in 2023 11,8% in Frankrijk. Het goede nieuws: voor biologische producten ging het slechts om 7,7%. Bio werd in Frankrijk dus minder getroffen door de inflatie. Het slechte nieuws: toch hebben de Fransen niet per sé meer bio geconsumeerd en heeft de biomarkt geen groei kunnen realiseren. Vandaar ook de daling van het aandeel bio in de totale consumptie.
Biovoeding in Frankrijk is vooral voor thuisconsumptie (91%). Consumptie door out-of-home catering is er nog nauwelijks (9%), terwijl dit bij niet bio-bioeren wel het geval is (25%). Frankrijk heeft maar liefst 180.000 restaurants en 80.000 kantines. Doordat de wet er 20% biologisch vereist, liggen er daar nog veel kansen voor het rapen. Agence Bio zal verder op catering blijven inzetten in Frankrijk.
Waar kopen de Fransen hun bioproducten?
Bij alle distributiekanalen heeft de verkoop aan bioproducten het in 2023 goed gedaan. Alleen de supermarkten gingen erop achteruit. 50% van de biovoeding werd nog gekocht bij de supermarkt, een lichte daling tegenover het jaar ervoor. De biologische winkels realiseerden iets meer verkoop (28% in totaal) en kenden een omzetstijging van 70 miljoen euro.
14% van de biovoeding werd in 2023 rechtstreeks gekocht bij de biologische boerderijen (bijna de helft van de boerderijen in Frankrijk). Dit was 8,7% meer dan in 2022 en dit zal enkel maar belangrijker worden. Franse bioconsumenten kopen het liefst lokale producten. 83% van de biologische voeding in Frankrijk komt uit Frankrijk zelf.
Tot slot is ook de verkoop bij de detailhandel gestegen tot 8% in 2023. Biologische wijnen kennen hun succes bij de wijnwinkels. Ook alternatieve lokale supermarkten lokten klanten met hun 50% biologisch assortiment.
Bij de klassieke supermarkten is het assortiment met 10% verkleind. Toch zijn er enkele supermarkten die wel proberen de bioverkoop aan te zwengelen. Met bijvoorbeeld de #BioReflexe-campagne probeert onder meer Carrefour bio een duwtje in de rug te geven.
Zwakke productie in 2023
Wat betreft productie was 2023 niet optimaal. Het biologische areaal daalde met 2% oftewel zo’n 54.000 ha minder. Dit verloren areaal betrof vooral veevoederarealen en akkerbouwgewassen en in heel kleine mate ook de groentesector.
Frankrijk heeft 10,4% biologische grond. Daarmee zit het land nog ver verwijderd van de vooropgestelde 18% biologische grond. Sommige bioboeren haakten af. Dat er een deel overheidssteun is weggevallen in Frankrijk, heeft hier ook mee te maken. Toch waren er op het geheel genomen niet al te veel terugschakelingen. 7% van de boeren waren nieuw gestart met biolandbouw en 5% stapte eruit. Dit gaf voor 2023 nog een positief saldo van 2%, al daalt het sinds 2020 wel elk jaar.
Het zijn vooral dus de oppervlaktes voor biologische landbouw die nu kleiner zijn. Netto zijn er namelijk meer biologische boeren en de interesse blijft. Volgens Agence Bio wil 40% van de startende boeren graag biologisch produceren. Het FNAB, de Nationale Federatie voor Biologische Landbouw in Frankrijk, vraagt hiervoor evenwel meer financiële steun van de overheid.